Konsumpcja nabiału wiąże się z wieloma kontrowersjami. Z jednej strony mówi się, aby spożywać przetwory mleczne ze względu na wysoką zawartość wapnia, czy obecność bakterii kwasu mlekowego (znajdujących się w produktach fermentowanych), a z drugiej wręcz odradza się ich spożycie. W obiegowej dietetyce uważa się, że nabiał może negatywnie odbijać się na estetyce sylwetki, a także nieść za sobą niekorzystne skutki dla zdrowia. Czy faktycznie eliminacja mleka i jego przetworów jest dobrym dla nas rozwiązaniem?


W świetle badań naukowych


Przez lata utarło się wiele negatywnych teorii na temat spożycia nabiału. Wiele osób eliminuje go ze swojej diety przez pryzmat obiegowych opinii. Okazuje się, że przyklejanie złej ,,łatki'' tej grupie produktów żywnościowych jest mocno na wyrost i należy podchodzić do tego z pewnym dystansem. W tym miejscu warto powołać się na wielki przegląd badań naukowych (Thorninga i wsp.) w którym zaobserwowano, że spożycie mleka i produktów mlecznych może ułatwić utratę wagi oraz wspomagać poprawę składu ciała. Ponadto, spożywanie produktów z tej grupy zmniejsza ryzyko cukrzycy typu II, chorób sercowo-naczyniowych oraz osteoporozy. Wykazano również, że konsumpcja mleka i jego przetworów nie była powiązana ze wzrostem śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny. Powyższe wyniki nie są odosobnione. W innych próbach (Dehghana i wsp.) potwierdzono te zależności.


Kto nie powinien spożywać nabiału?


Nabiał z diety powinny wykluczyć przede wszystkim osoby, które mają alergie na białka mleka oraz te które borykają się z nietolerancją laktozy (chociaż można wybierać produkty bez cukru mlecznego lub wspomagać się enzymami). Istnieją również przesłanki ku temu, by sądzić, że w przypadku niektórych chorób autoimmunologiczncyh eliminacja produktów mlecznych jest dobrym rozwiązaniem. Przeciwnicy nabiału często przytaczają ,,argument'' typu : ,,w przyrodzie żaden ssak nie pije mleka innego ssaka, dlatego jest to wbrew naszej naturze". Tego typu stwierdzenia można włożyć między bajki. To tak jakby zapytać czy widziałeś innego ssaka robiącego sobie jajecznicę lub pijącego napar herbaciany? Przetwory mleczne są źródłem m.in wapnia, witaminy D czy też bakterii kwasu mlekowego. Pomimo, że nie uważa się ich za niezbędne w diecie, to eliminacja nabiału z diety może zwiększyć ryzyko niedoborów pewnych skłaników odżywczych w diecie, u niektórych osób. Należy również nadmienić, że produkty mleczne różnią się między sobą m.in jakością, wartością energetyczną, czy odżywczą. Oczywiście w spożyciu nabiału należy zachować umiar, zresztą tyczy się to wszystkich składników.

Podsumowanie


Okazuje się, że nie ma konieczności całkowitego wykluczania przetworów mlecznych z naszego jadłospisu. Nabiał może stanowić wartościowy element naszej diety. Wbrew temu co się wydaje, spożywanie nabiału w odpowiedniej ilości nie utrudnia odchudzania, ani nie niesie za sobą negatywnych następstw zdrowotnych. Oczywiście przetwory mleczne nie są obowiązkowym składnikiem diety i bez nich można skomponować jadłospis w taki sposób, aby nie było niedoborów żywieniowych, chociażby na poziomie wapnia, jednak to wymaga pewnej wiedzy z zakresu żywienia człowieka. Nabiał z diety powinny eliminować przede wszystkim osoby, które mają alergie na białka mleka oraz nietolerancję laktozy. Tego typu postępowanie ma również uzasadnienie w przypadku niektórych chorób autoimmunologiczncyh.

___________________

Autor: Marcin Grzelak