Każdy z nas, a przynajmniej większość, chciałaby powiedzieć o sobie z całym przekonaniem, że ma "końskie zdrowie". I nie bez powodu używamy właśnie takiego określenia. Jeśli jesteś stałym czytelnikiem naszego bloga, zapewne doskonale wiesz, że sekret zdrowia tkwi między innymi w odpowiednim żywieniu. I dzisiaj przekonasz się, że w tej kwestii warto brać przykład z naszego czterokopytnego przyjaciela. Najlepszą paszę dla konia stanowi owies, jedno ze zbóż tak popularne również w diecie człowieka. Najczęściej trafia na nasz stół jako płatki owsiane, które królują w naszym śniadaniowym menu. Obok bogactwa witamin z grupy B, witaminy E oraz składników mineralnych takich jak magnez, wapń, żelazo, potas, fosfor, cynk czy selen, zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT i aż 12 g białka na 100 g. Ale to nie wszystko! Owies jest jednym ze zbóż najbardziej zasobnych w błonnik pokarmowy. Wśród frakcji błonnika rozpuszczalnych w wodzie największą zawartością w owsie cechuje się beta-glukan. Nic nie mówi Ci ta nazwa? Nie szkodzi, bo już za moment dowiesz się, co sprawia, że właśnie ten związek wywiera korzystny wpływ na zdrowie i wszystko stanie się jasne!

Beta-glukan:
płatki owsiane
  • Utrudnia rozkład polisacharydów. Oznacza to, że glukoza pochodząca z trawionego pokarmu wchłaniana jest wolniej, prowadząc do wyrównania stężenia glukozy oraz insuliny we krwi po posiłku. Tym samym zapobiega to występowaniu hiperglikemii, co jest szczególnie istotne w przypadku diabetyków.
  • Sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej poprzez hamowanie apetytu.
  • Opóźnia opróżnianie żołądka, dzięki czemu po jego spożyciu dłużej odczuwamy sytość.
  • Redukuje stężenie cholesterolu, bowiem ma zdolność wiązania cholesterolu i kwasów żółciowych, utrudniając wchłanianie wymienionych związków. Dzięki temu włączenie do diety płatków owsianych zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia.
  • Zwiększa odporność organizmu poprzez stymulowanie aktywności bakterii probiotycznych w jelicie.

I wreszcie... jakie płatki owsiane wybrać?

Na rynku dostępne są 3 rodzaje płatków owsianych:

  • zwykłe – produkowane z całego obłuszczonego ziarna, dzięki czemu zachowują najwięcej wartości odżywczych i charakteryzują się najniższym indeksem glikemicznym w porównaniu do pozostałych dwóch rodzajów;
  • górskie – aby otrzymać ten rodzaj płatków, obłuszczone ziarna poddaje się krojeniu lub łamaniu. Proces rozdrobnienia płatków powoduje wzrost indeksu glikemicznego produktu.
  • błyskawiczne – otrzymywane poprzez dodatkowe nawodnienie ziaren, co powoduje rozluźnienie ich struktury. Dzięki temu szybciej, czy też błyskawicznie, osiągają pożądaną miękkość na skutek obróbki termicznej.


Aby przygotować poranną owsiankę z dodatkiem orzechów, ziaren i ulubionych owoców, sięgaj po płatki owsiane zwykłe lub górskie. Natomiast płatki błyskawiczne wybieraj jedynie jako dodatek do wypieków lub główny składnik batonów zbożowych.