L-karnityna to aminokwas, którego zadaniem jest transportowanie kwasów tłuszczowych do mięśni, aby mogły zostać wykorzystane do produkcji energii. Choć w naszym organizmie jej synteza zachodzi w wątrobie i nerkach, ilość związku powstała w ten sposób jedynie częściowo realizuje zapotrzebowanie dorosłego człowieka na ten aminokwas. Drugie źródło L-karnityny dla naszego organizmu stanowi dieta, a dokładniej produkty mięsne oraz nabiał. Dlatego w przypadku wegetarian poziom L-karnityny, która gromadzi się w mięśniach, jest nieco niższy. Ale nie tylko dieta i efektywnie zachodząca synteza karnityny wpływają na jej poziom w organizmie.

L-karnityna - czy zagraża Ci niedobór?

Okazuje się, że intensywny wysiłek fizyczny przyczynia się do obniżenia zawartości omawianego związku w mięśniach. Dotyczy to przede wszystkim wysiłku o charakterze siłowym, ale nie tylko. Badania prowadzone wśród piłkarzy wykazały, że poziom karnityny jest u nich dużo niższy od przeciętnego. U sprinterów i biegaczy długodystansowych również stwierdzano obniżenie poziomu L-karnityny i zwiększone jej wydalanie z moczem.

Dlaczego warto ją suplementować?

  • L-karnityna przyczynia się do wzrostu zużycia cząsteczek tłuszczu w procesach energetycznych
  • przyspiesza utratę tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym regularnym uprawianiu aktywności fizycznej
  • umożliwia zwiększenie szybkości maksymalnej u biegaczy długodystansowych
  • ogranicza utratę siły mięśni w trakcie długotrwałych treningów
  • zwiększa wydolność organizmu w trakcie wysiłku o charakterze aerobowym
  • w porównaniu do typowych spalaczy tłuszczu jest bezpieczna, ponieważ nie podnosi ciśnienia krwi, a także nie zwiększa potliwości

Jak dawkować L-karnitynę?

Dostępne na rynku suplementy omawianego aminokwasu występują w postaci kapsułek lub płynnego koncentratu. L-karnityna może również stanowić dodatek do napojów sportowych oraz złożonych suplementów zwiększających zdolności wysiłkowe. Skuteczna dawka karnityny, która już w ciągu dwóch tygodni pozwala zwiększyć jej poziom w organizmie o 8%, to 2 g L-karnityny na dobę. Aby zmaksymalizować ilość przyswojonej karnityny, najlepiej jest przyjmować ją w połączeniu z węglowodanami.
Ponadto warto zwrócić uwagę na formę, w jakiej związek ten występuje w danym preparacie. Najlepiej przyswajalny jest winian L-karnityny.