Spalacze tłuszczu – suplementy bogate w stymulanty i termogeniki są często polecane jako wsparcie redukcji tkanki tłuszczowej. Są jednak osoby, które przez problemy z ciśnieniem lub decyzję o rezygnacji z kofeiny potrzebują alternatywy. Jedną z takich alternatyw jest forskolina.

Czym jest forskolina?

Forskolina to substancja czynna zawarta w Coleus Forskohlii, czyli pokrzywie indyjskiej. Od setek lat jest używana w ajurwedzie, tradycyjnej medycynie indyjskiej, dzięki której lepiej poznaliśmy takie suplementy jak chociażby ashwagandha. Forskolina jest aktywatorem cyklazy adenylanowej, która ma wpływ na wewnątrzkomórkowe stężenie cAMP, czyli cyklicznego adenozyno-3’,5’-monofosforanu. Co to oznacza? cAMP ma wpływ na przemianę lipidów – wspomaga wykorzystanie ich jako źródło energii. Do tego wzmaga procesy takie jak oddychanie w mitochondriach czy synteza ATP, dzięki czemu przyspiesza metabolizm na poziomie komórkowym.

Jak działa forskolina?

Jako pośredni aktywator cAMP forskolina posiada bardzo szerokie profil działania, który obejmuje takie właściwości jak:

- obniżanie ciśnienia krwi

- działanie miorelaksacyjne, czyli rozluźniające mięśnie

- działanie przeciwzapalne

I kilka innych pomniejszych cech, jednak skupimy się na tych, które sprawiają, że forskolina to dobra alternatywa dla spalaczy.


- obniżanie apetytu

Ten efekt będzie szczególnie przydatny dla osób na redukcji oraz mających problem z napadami głodu. Świetnym wyjściem będzie także połączenie forskoliny z berberyną w tym zakresie – obniżony apetyt i stabilny poziom cukru ułatwią poradzenie sobie z zachciankami.

- przyspieszanie metabolizmu

Dzięki wspomaganiu syntezy ATP i oddychania komórkowego forskolina ma potencjał na przyspieszanie metabolizmu, a w konsekwencji generowania dodatkowego deficytu kalorycznego.

- wspomaganie lipolizy

Forskolina stymuluje uwalnianie tłuszczy zmagazynowanych w komórkach tłuszczowych (adipocytach). Ten sam mechanizm powoduje korzystanie z tłuszczy podczas wysiłku fizycznego.

Wprawdzie forskolina nie powoduje utraty wagi sama z siebie, za to w badaniu na otyłych mężczyznach przyczyniła się do większej utraty tkanki tłuszczowej w porównaniu z grupą kontrolną przy zachowaniu masy ciała. Taki obrót spraw pozwala przypuszczać, że ma właściwości poprawiające stosunek tkanki tłuszczowej do mięśniowej. Zbadano również, że grupa suplementująca się forskoliną posiadała wyższy poziom wolnego testosteronu w porównaniu z grupą placebo, który może odpowiadać za wzrost ilości mięśni równoważący utratę tkanki tłuszczowej.

Coleus Forskohlii

Jak stosować forskolinę?

Poleca się dawkować forskolinę w zakresie 100-250mg dwa razy dziennie dla 10% ekstraktu. Takie ilości były użyte w badaniach, jednak można również eksperymentować z wyższymi ekstraktami przeliczając ilość zawartej substancji czynnej tak, żeby przyjmować do 50mg czystej forskoliny dziennie.

Kiedy stosować forsolinę?

Forskolina jest zdecydowanie ciekawym dodatkiem szczególnie podczas redukcji, jednak nie tylko – ze względu na możliwą poprawę składu ciała sprawdzi się także podczas rekompozycji sylwetki. Badany wzrost wolnego testosteronu u mężczyzn może przyczynić się do poprawy samopoczucia, a redukcja apetytu zostanie doceniona przez osoby będące w okresie redukcji wagi.

Bibliografia:

  1. Ríos-Hoyo, Alejandro; Gutiérrez-Salmeán, Gabriela (2016). New Dietary Supplements for Obesity: What We Currently Know. Current Obesity Reports, 5(2), 262–270. doi:10.1007/s13679-016-0214-y 

  2. Michael P. Godard; Brad A. Johnson; Scott R. Richmond (2005). Body Composition and Hormonal Adaptations Associated with Forskolin Consumption in Overweight and Obese Men. , 13(8), 1335–1343. doi:10.1038/oby.2005.162 

  3. Majeed, Muhammed & Badmaev, Vladimir & Khan, Noor & Prakash, Lakshmi & Nagabhushanam, Kalyanam. (2009). A new class of phytonutrients for body weight management *. NutraFoods - Research. 8. 17-26.

  4. Jeukendrup AE, Randell R. Fat burners: nutrition supplements that increase fat metabolism. Obes Rev. 2011 Oct;12(10):841-51. doi: 10.1111/j.1467-789X.2011.00908.x. PMID: 21951331.

  5. Baskaran P, Thyagarajan B. Measurement of Basal and Forskolin-stimulated Lipolysis in Inguinal Adipose Fat Pads. J Vis Exp. 2017 Jul 21;(125):55625. doi: 10.3791/55625. PMID: 28784948; PMCID: PMC5612574.

  6. Barkat, Ali & Khan, Barkat & Naveed, Akhtar & Anwar, Masood & Mahmood, Tariq & Khan, Haroon & Hussain, Irshad & Khan, Kamran Ahmad. (2012). Botanical Description of Coleus forskohlii: A Review. Journal of Medicinal Plants Research. 6. 4832-4835. 10.5897/JMPR11.1417.

  7. Astell KJ, Mathai ML, Su XQ. A review on botanical species and chemical compounds with appetite suppressing properties for body weight control. Plant Foods Hum Nutr. 2013 Sep;68(3):213-21. doi: 10.1007/s11130-013-0361-1. PMID: 23666454.

  8. Ho R, Shi QH. Forskolin as a novel lipolytic agent. Biochem Biophys Res Commun. 1982 Jul 16;107(1):157-64. doi: 10.1016/0006-291x(82)91683-7. PMID: 6289816.

  9. Godard MP, Johnson BA, Richmond SR. Body composition and hormonal adaptations associated with forskolin consumption in overweight and obese men. Obes Res. 2005 Aug;13(8):1335-43. doi: 10.1038/oby.2005.162. PMID: 16129715.

_________________

Autor: Szymon Żuk