Suplementy poprawiające nastrój to nie tylko specjalistyczne substancje poprawiające pracę wielu neuroprzekaźników.. To również naturalne adaptogeny czy składniki tj. witaminy i składniki mineralne. Najlepsze suplementy na nastrój 2023 umieściliśmy w naszym najnowszym rankingu! Zobaczcie jakie suplementy poprawią Wasze samopoczucie – oto nasze TOP10!

 

TOP 10 suplementów na poprawę nastroju:

  1. Tyrozyna
  2. CDP cholina (cytokolina)
  3. Rhodiola rosea (różeniec górski)
  4. Ashwagandha
  5. Tryptofan
  6. Kompleks witamin i minerałów
  7. B-complex (witaminy z grupy B)
  8. Magnez
  9. Omega-3
  10. Witamina D3

  

Poprawa nastroju jest bardzo złożonym zjawiskiem, z którym każdy z nas mierzy się każdego dnia. Jeśli dobrze się czujemy, mamy dobre samopoczucie – łatwiej jest nam funkcjonować i podejmować decyzje. Dobry sen, aktywny tryb życia, dbanie o szeroki wachlarz regeneracji i inne czynniki – to cała układanka elementów wpływających na nasz dobrostan psychiczny i fizyczny. Wiele sytuacji losowych sprawia, że ciężko nam na tym wszystkim zapanować. Suplementacja spełnia tutaj rolę dodatkową, wspierając szereg innych codziennych kroków poprawiających naszą higienę życia.

Suplementy na pamięć i koncentrację to zarówno pojedyncze suplementy, jak również suplementy złożone. My skupiliśmy się na pojedynczych substancjach. Wiedza na ich temat pozwoli Wam dokonać najlepszego wyboru suplementu jeśli jeszcze zastanawiacie się, który suplement na nastrój jest najlepszy? Oto nasz ranking. Wyłoniliśmy najlepsze 10 substancji na lepsze samopoczucie z kilkudziesięciu, które odpadły w przedbiegach – oto finaliści.

  

1. Tyrozyna

Nasza ocena: 9.4 / 10 pkt.

 

Tyrozyna jest aminokwasem wytwarzanym z fenyloalaniny – organizm potrafi sam go także syntetyzować z żywności. Wyższe ilości tyrozyny np. poprzez suplementację, mogą okazać się przydatne w kontekście lepszej równowagi neuroprzekaźników w mózgu. Suplementacja tyrozyną może poprawiać nastrój i samopoczucie. Działa to na zasadzie uczestnictwa tego aminokwasu w tworzeniu neuroprzekaźników w mózgu (dzięki temu specyficzne sygnały nerwowe przenoszone są w odpowiedni sposób). Tyrozyna jest związana z produkcją dopaminy, noradrenaliny i adrenaliny!

Niski poziom dopaminy pogarsza samopoczucie i motywację. Dopamina związana jest z odczuwaniem przyjemności. Produkcja epinefryny wzmacnia prawidłowe reakcje w odpowiedzi na stres (działanie jako „hormon walki i ucieczki”). Teoretycznie suplementacja l-tyrozyny może mieć wpływ również na odchudzanie (jest prekursorem hormonów tarczycowych), wpływając na tempo przemian metabolicznych (stąd często jest składnikiem suplementów na odchudzanie, np. termogeników). Działanie tyrozyny umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i utrzymuje prawidłową równowagę neuroprzekaźników w mózgu. Wykazuje ona także działanie przeciwlękowe i adaptogenne! Pozwala organizmowi zachować prawidłowe reakcje związane ze zdolnościami poznawczymi i funkcjonowaniem mózgu (pomimo występowania silnych reakcji stresowych, czynników nasilających stres fizyczny i psychiczny). Aby poprawić samopoczucie i nastrój, warto łączyć tyrozynę z Ashwagandhą lub Różeńcem górskim (Rhodiola Rosea). W celu wzmocnienia przemian tyrozyny nie zapominajmy o witaminie C i witaminie B3 – niacynie.

Tyrozyna występuje w suplementacji w postaci l-tyrozyny lub NALT (n-acetyl-L-tyrozyny). Najczęściej tyrozynę stosuje się w ilościach 500 – 2000 mg dziennie (suplementy z tyrozyną zawierają często 500 mg tyrozyny w kapsułce). Warto pamiętać, że w przypadku stosowania leków / substancji z inhibitorami MAO czy L-dopą należy zachować szczególną ostrożność.

 

2. CDP cholina (cytokolina)

Nasza ocena: 9.1 / 10 pkt.

 

Wicelider naszego rankingu suplementów na nastrój zajmuje CDP cholina! Choć część osób wie, czym jest cholina – warto przedstawić jej lepszą odmianę. CDP cholina (in. cytokolina, difosfocholina) to związek tworzący tzw. fosfatydylocholinę. Jako jej prekursor pomaga wzmacniać biodostępność neuroprzekaźnika, czyli choliny dla mózgu (działanie cholinergiczne i lepsza biodostępność choliny dzięki przekraczaniu bariery krew-mózg).

Sama fosfatydylocholina pomaga tworzyć ściany / błony komórkowe mózgu. Poprawa plastyczności błony komórkowej mózgu wspiera lepsze funkcjonowanie układu nerwowego i poprawia neuroprzekaźnictwo mózgowe, co może poprawiając nastrój i samopoczucie (aktywacja tzw. układu dopaminergicznego). 

Cytokolina wykazuje także dobre działanie nootropowe (znajduje się też w łączonych suplementach na pamięć i koncentrację oraz mieszankach na poprawę samopoczucia i koncentracji). Co więcej stosuje się ją też w sportach, gdzie poza układem mięśniowym dużą rolę zaczyna odgrywać układ nerwowy (sporty typu ultra – od niedawna dodaje się ją do żelu energetycznego SIS Beta Fuel Nootropic). Wtedy cytokolina poprawia koncentrację i nastrój, co może wspierać motywację do dalszej walki u sportowców.

Cytokolina może poprawiać ukrwienie i przepływ krwi, co także ma wpływ na funkcje mózgu (z powodzeniem stosuje się ją także w chorobach tj. choroba Parkinsona, Alzheimera), w stanach obniżonego nastroju i lęków oraz po udarach i zawałach. Suplementacja cytokoliny może również promować neurogenezę (powstawanie nowych połączeń nerwowych) i działać neuroprotekcyjnie.

Suplementację cytokoliny można łączyć z adaptogenami i antyoksydantami (sama CDP cholina może także zmniejszać stres oksydacyjny). Cytokolinę warto stosować w ilościach 500 – 2000 mg dziennie (najlepiej łączyć dawkę na 2 porcje w ciągu dnia). 

 

3. Rhodiola rosea (różeniec górski)

Nasza ocena: 8.8 / 10 pkt.